Dutch Postgraduate School for Art History
English flagNederlands vlag
Workshop Practice and History of Art Production

WORKSHOP PRACTICE & HISTORY OF ART PRODUCTION

 doc_10197

About the section:

The focus of this section is the production process behind the works of art. What materials have been used and what techniques were employed by the artist? What changes have occurred in the object due to ageing and to what extent can we reconstruct the original appearance of the art work?

 

A second focus is the relationship between technique and style: stylistic changes are often a consequence of newly available materials and/or techniques and vice versa. Moreover,

studying the materialistic aspects of the work of art can tell us much about its function, meaning and provenance. The combination of this focus on material with archival research and stylistic and iconographic analysis can lead to some of the most surprising results.    

 

 

Section Chair:

 

Ms. dr. Margriet van Eikema-Hommes (RCE/TU Delft) - Contact: info@onderzoekschoolkunstgeschiedenis.nl

 

Margriet van Eikema Hommes
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Postbus 1600
3800 BP Amersfoort

 

Section Meeting (-s):

 

2016: 10 maart

 

Verkleuring van verf

 

Programma

09.00 – 09.30: Inloop en registratie

 

09.30 – 12.00: Ochtendprogramma

Margriet van Eikema Hommes (TUD/RCE) Welkom

 

Katrien Keune (RM/UvA) Verkleuring van schilderijen: chemische en optische aspecten belicht (1)

 

Klaas Jan van den Berg (RCE/UvA) Verkleuring van schilderijen: chemische en optische aspecten belicht (2)

 

10.45-11.00: Koffiepauze

 

Margriet van Eikema Hommes (TUD/RCE) Schildersmethoden om verkleuring tegen te gaan: theorie en praktijk

                                  

Paul Taylor (Warburg Institute) Darkening and disruption of space

 

12.00 – 13.00 Lunch

               

13.00-16.30:  Middagprogramma – in twee groepen

 

13.00 – 14.30: Workshop 1 of 2

(1) Herkennen en interpreteren van verkleuringen in schilderijen (Rijksmuseum).

(2) Reconstructie-onderzoek naar verkleuring, (Cursusruimte RCE).

 

14.30 – 15.00: Theepauze

 

15.00 – 16.30: Workshop 1 of 2

 (1) Herkennen en interpreteren van verkleuringen in schilderijen (Rijksmuseum).

(2) Reconstructie-onderzoek naar verkleuring, (Cursusruimte RCE).

 

16.30 – 18.00:  Afsluiting en borrel


 

2015: 18 november

 

'Geschilderde kamers' onder de loep

 

Dr. Margriet van Eikema Hommes

TU Delft en RCE

Welkom en stand van zaken: nieuwe inzichten en verhalen

Suzanne van de Meerendonk MA University of California, Santa Barbara

 

De eendracht verbeeld. Politieke allegorieën van Theodoor van Thulden voor het stadhuis van ’s-Hertogenbosch

Dr. Richard Harmanni

Drs. Ige Verslype

TU Delft en Rijksmuseum

 

Huis de Dieu in Alkmaar: de totstandkoming van een uitzonderlijk achttiende-eeuws interieur gereconstrueerd

Annemieke Heuft MA PDRes

Drs. Ige Verslype

TU Delft en Rijksmuseum

 

De geschilderde kamer in het Martenahuis, Franeker: een gelaagd historisch ensemble

Dr. Piet Bakker

TU Delft

 

Verenigd onder één dak. Kunst- en kladschilders en hun onderlinge relatie in het St.-Lucasgilde: 1600-1800

Tatjana van Run MA

TU Delft

De plafonddecoraties in het Trippenhuis: iconografie, ontwerp en productie

 

Dr. Margriet van Eikema Hommes

TU Delft en RCE

‘Een mishaagelyk en wanschaapen gezicht’: de locatiegebondenheid van plafondschilderingen

 

Discussie en afsluiting

 

2014: Wednesday December 3rd. Venue: National Association for Cultural Heritage, Amersfoort.

 

Arie Pappot (RM/UvA)

 

Beschikbaarheid en gebruik van koper in de Gouden Eeuw

 

Indra Kneepkens (UvA

De bereiding en toepassing van lijnolie in laat middeleeuwse schilderkunst: Historische bronnen, analytische data en reconstructies

 

Guus Verhaar (UvA)

 

 

Instabiel glas in museale collecties. De invloed van het productieproces op de conditie van glazen objecten

 

 

Karin Leonhard (RM/Universität Bonn)

 

 

Painted gems: Portrait miniature painting and Baroque colour theory

Marjolijn Bol (UvA/ Max-Planck Institut)

Art and deception: Functions, techniques and effects of material mimesis

 

Arjan de Koomen (UvA)

 

Technical Art History en de Academische Kunstgeschiedenis

Tatjana van Run (TUD)

Het ontwerp- en productieproces van de plafonddecoraties in het Trippenhuis: een individuele onderneming of teamwork?   

 

Paul Taylor (Warburg Institute)

Michelangelo's secco 

 


 

2013: Wednesday December 11th. Venue: National Association for Cultural Heritage, Amersfoort.

 

Ontwikkelingen in het kunsttechnologisch onderzoek naar de atelierpraktijk

 

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort (Kinderdijkzaal)

Smallepad 5, Amersfoort

 

Deze sectiedag biedt met een gevarieerd programma zicht op het lopende kunsttechnologisch onderzoek en onderwijs. Centraal staat dit maal de oude schilderkunst met de focus op een drietal actuele thema’s:

1. Historische kunsttechnologische bronnen en hun waarde bij het analytisch-technisch onderzoek aan schilderijen: recent onderzoek en onderwijs.

2. Nieuwe ontwikkelingen bij het technisch Rembrandt onderzoek: analyse, reproductie en documentatie.

3. Archief- en materiaaltechnisch onderzoek naar de atelierpraktijk van de decoratieschilderkunst: een onontgonnen gebied.

De dag wordt afgesloten met een lezing door prof.dr. Jeroen Stumpel over de verschillende functies van de tekeningen van Michelangelo en Rafaël.

 

PROGRAMMA

 

9.00 – 09.30

Inloop en registratie

 

9.30-10.45

 

Historische kunsttechnologische bronnen en hun waarde bij het analytisch-technisch onderzoek aan schilderijen: recent onderzoek en onderwijs

 

Dr Margriet van Eikema Hommes  (TUD/RCE)

 

Welkom

Maartje Stols-Witlox (UvA)

 

Onderzoek naar historische recepten voor preparatielagen (‘de grondering’) van doek en paneel in bronnen in NW Europa, 1550-1900. Een aanvullende invalshoek bij conservering-gerelateerde en kunsttechnologische vragen 

 

Prof. dr. Arie Wallert (RMA/UvA)

 

Materiaaltechnisch onderwijs in de MA kunstgeschiedenis bij de Universiteit van Amsterdam

Elsemieke Rietschoten (UvA)

 

 

Schilderen volgens de regelen der kunst: het Groot Schilderboeck vergeleken met de schildertechniek van Jan Lievens en Gerard de Lairesse

 

11.00-11.30

Koffiepauze

 

11.30-12.45

Nieuwe ontwikkelingen bij het technisch Rembrandt onderzoek: analyse, reproductie en documentatie

 

Petria Noble (Mauritshuis/TUD)

 

The application of new imaging techniques for the study/ interpretation of late Rembrandt paintings 

 

Willemijn Elkhuizen (TUD)

 

3D-printen van schilderijen: technische én kunsthistorische uitdagingen

 

Sytske Weidema (RKD)

De RKD Rembrandt database

 

 

12.45 – 13.45

Lunch

 

13.45– 15.30

Archief- en materiaaltechnisch onderzoek naar de atelierpraktijk van de decoratieschilderkunst: een onontgonnen gebied

 

Dr. Piet Bakker (TUD)

 

Kunst- of kladwerk? De (ondergewaardeerde) positie van de kladschilder in de decoratiekunst

 

Bernice Crijns (RCE)

wetenschappen in het schilderen en konterfeiten van marmer en hout’: de kladschilder aan het werk

 

 

 

Ige Verslype  (Rijksmuseum/TUD)

 

 

Achter het behang: technisch onderzoek naar de oorspronkelijke verschijningsvorm van de Chinese salon van landhuis Oud Amelisweerd

 

15.30 – 16.00

Theepauze

 

16.00-17.00

Keynote lezing

 

Prof. dr Jeroen Stumpel (UU)

 

Over voorbeeld en model: onderscheiden functies van tekeningen bij Michelangelo en Rafaël

 

Margriet van Eikema Hommes

Afsluiting

 

 

17.00 – 18.00

Borrel

 

 

2012: Wednesday December 19th. Venue: National Association for Cultural Heritage, Amersfoort.

 

2011: Friday October 28th. Venue: National Association for Cultural Heritage, Amersfoort.

 

Other activities:

 

26 October 2010: Master Class 'Historic painting techniques':

During this master class, given by Ms. Dr. Margriet van Eikema Hommes and Ms. Drs. Charlotte Caspers, attention was specifically directed towards historic materials and techniques used by painters. After a short introduction, the participants got a change to fabricate pigments, rub the paint, stretch and prime the canvas before starting the actual painting process. The aim of this very successful master class was foremost to through personal experience gain insight in the preparation process involved in the making of paintings as has been standard practice for hundreds of years, and to thus discover the fascinating story the material aspects have to tell.   

 

doc_10198  doc_10199

 

doc_10200 doc_10201

 

doc_10202   doc_10203

 

doc_10204   doc_10205

 

doc_10206   doc_10207

 

doc_10208

Copyright © 2018 Onderzoekschool Kunstgeschiedenis | Site design de Spinnerij webdesign